'Ik vraag me altijd af, hoe kan je zelf leren leven?'

Ann Tuymans is leerkracht in de secundaire school ' Heilig Hart van Maria' in Berlaar, waar ze Nederlands, Engels en het vak Geluk geeft. Ze begon 4 jaar geleden met het vak geluk te geven in het 6de middelbaar. Wij hebben de kans gekregen om met haar een interview te doen.

Hoe bent u erop gekomen om het vak geluk te geven?

"Geluk is iets dat me enorm interesseert. Een paar jaar geleden volgde ik een online cursus die georganiseerd is door de universiteit van Berkeley in de Verenigde Staten, daardoor is die cursus ook in het Engels geschreven. De theorie in mijn cursus is gebaseerd op deze MOOC. 'MOOC' staat voor 'Massive Open Online Course.' Ik kreeg de toelating gekregen van die topuniversiteit om die cursus te gebruiken voor het vak 'Geluk'."

Wat houdt het vak geluk precies in?

"Het vak geluk krijgen leerlingen om de twee weken. Het is de bedoeling dat de leerlingen bepaalde zaken voorbereiden, om dan die inhoud samen met mij in de les te bespreken en te verwerken. We proberen in die lessen ook nieuwe technieken uit, zoals massage of meditatie. Ook heb ik met mijn leerlingen tegeltjes gemaakt met een positieve boodschap. Om elke les te starten kiest een leerling een liedje uit, waar hij/ zij een positieve vibe van krijgt. Ze mogen gek doen, ze mogen dansen,.. zolang ze de boodschap van het liedje maar voelen." aldus Ann Tuymans. "Bij mij gaat het niet persé over de theorie, maar het begrijpen en leren. Ze brengen ook altijd iets lekkers mee voor hun klasgenoten."

Waarom alleen in het 6de leerjaar en niet in elk jaar?

"De zesdejaars bij ons op school hebben ruimte in hun lessenrooster voor een keuzevak en de cursus is volledig in academisch Engels, waardoor het moeilijker is voor bijvoorbeeld eerstejaars om de inhoud goed te begrijpen, omdat hun Engels nog niet zo uitgebreid is."

Heeft het vak geluk impact op jouw leven?

"Ja, zeker en vast! Ik word zelf gelukkiger van het geven van het vak geluk! Een paar dagen voor de eerste les geluk, hebben we mijn mama begraven. Dat was een heftige periode en ik vroeg me eerst af of het niet de slechtst denkbare periode was om met die nieuwe cursus te beginnen. Het omgekeerde bleek waar. Ik vertelde mijn leerlingen: ' Ik ben verdrietig, maar ik ben niet ongelukkig'. Mijn leerlingen vonden dat aanvankelijk een vreemde opmerking, maar nu begrijpen ze mij. Het vak geluk deed en doet me nadenken en stilstaan bij wat gelukkig maakt en door dit vak heb ik duidelijk zicht gekregen over wat in mijn leven belangrijk is en over wat ik nog wil bereiken en wat ik heb bereikt."

Heeft het vak impact op de jongeren?

"De jongeren die de cursus al hebben gevolgd, lieten me weten dat ze er veel aan hebben gehad. Vorig jaar maakten ze een selfievideo, waarin ze vertelden hoe ze het vak geluk hadden ervaren en hoe zij erdoor gelukkiger zijn geworden. Dit jaar hadden we er een heel fijn kringgesprek over"

Waarom denkt u dat het vak belangrijk is voor jongeren?

"Het lijkt me belangrijk om jezelf beter te leren kennen en zo ook beter te weten wat jij nodig hebt om gelukkig te zijn. Dat is voor iedereen voor een deel gelijk en voor een deel ook heel persoonlijk. Als je weet wat je nodig hebt, kan je die kennis gebruiken om je kompas op af te stemmen en de richting uit te gaan die voor jou goed is. Dit is niet enkel belangrijk voor jongeren, maar voor iedereen!"

Heeft u nog tips voor jongeren die niet goed in hun vel voelen.

  • "Zoek iemand waarmee je kunt praten en die je vertrouwt."
  • "Denk of schrijf elke dag over drie mooie momenten die je die dag hebt meegemaakt."
  • "Zoek geen contact met mensen die je naar beneden halen."
  • "Probeer zoveel mogelijk positief-realistisch te denken."
  • "Doe eens iets voor een ander, dat heeft meteen ook een positief effect op jouw geluksbeleving."
  • "Het is oké om je af en toe niet goed in je vel te voelen. Dat hoort bij het leven."
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin